Praktik


 

Praktik 4.årgang


 
Fokus området for denne praktik er selvstændighed i og udvikling af lærerarbejdet.
Jeg har været i praktik på Holbergskolen i København NV, hvor jeg har haft en 5.klasse i matematik, natur/teknik, billedkunst og håndarbejde. Jeg har valgt at tage udgangspunkt i faget håndarbejde i denne opgave. Jeg vil se nærmere på min undervisningsplanlægning, udførelse og evaluering.
Klassen bestod af 26 elever, der var lige mange drenge som der var piger i klassen. Jeg føler at praktikken har været god og lærerig dog med mange konflikthåndteringer. En af observationerne jeg har gjort mig har været mobning, og det er denne problematik jeg vil tage udgangspunkt i, i min opgave. Jeg vil komme med et konkret eksempel, beskrive begrebet mobning og hvordan skolen valgte at håndtere problematikken.
Håndarbejde
På Holbergskolen har man valgt at dele drenge og piger op i henholdsvis sløjd og håndarbejde i en periode af et halvt år pr fag. I den periode jeg var i praktik havde jeg pigerne i håndarbejde.
I samarbejde med min praktiklærer besluttede vi at jeg skulle undervise i emnet filtning. Herefter udarbejdede jeg selv en undervisningsplan. https://docs.google.com/file/d/0B9R9XcYm-Pf0VzBZZEFsSmZFNUU/edit?usp=sharing
Jeg valgte, at vi skulle arbejde med julepynt og gaver af filt, da det var i december måned. Her kom traditioner og kultur til syne i undervisningen. Dog havde jeg en bekymring om valg af emnet julepynt og gaver, da jeg vidste at jeg havde et par stykker elever med anden etnisk baggrund end dansk. Derfor havde jeg tænkt andre elementer ind i undervisningen, hvis det viste sig at de ikke ville lave julepynt. Dette var dog ikke tilfældet, da det viste sig at eleverne med anden etnisk baggrund gerne ville lave produkterne.
I de 2 første lektioner introduceret jeg eleverne i emnet filt i form af et oplæg fra mig. Her hørte eleverne både om materialet, hvor det stammer fra og så forskellige kulturelle billeder af hvad filt er blevet brugt til igennem tiden. Her havde jeg også taget nogle forskellige produkter af filt med elverne kunne se. Herefter viste jeg processen i hvordan man lavede en kugle af filt. Her gjorde jeg opmærksom på, at det ikke behøves at være en julekugle, men at man også kunne lave en hoppebold – da jeg brugte engangsklude i midten giver dette en effekt at kuglen kan hoppe. Dette var med hensyn til eleverne med anden etnisk baggrund, men alle eleverne valgte at lave julekugler. Dette gik resten af timen med. Jeg fandt hurtigt ud af hvor meget af timen man bruger på at tage alle tingene frem og rydde alle tingene op. Samtidig viste det sig, at det materiale af filt vi havde til rådighed var udfordrende at arbejde med – da filten var kartet meget op og var derfor sværere at håndtere. Her vidste jeg allerede at min undervisningsplan muligvis ikke ville holde.
Ud fra min bekymring om undervisningsplanen ville holde, valgte jeg at starte undervisningen med et oplæg om nåle filtning, hvor eleverne kunne pynte deres julekugler eller nye produkter evt. juletræer/hjerter. Der var stor interesse i at pynte julekuglerne med nåle filtning. Dog var der en gruppe elever som var meget interesseret i at lave en engel, som eleverne havde set i første undervisningsgang. Derfor valgte jeg at tage denne gruppe af elever til side og undervise dem i rummelig filtning, som ellers var planlagt til næste undervisningsgang. Dette gjorde som sagt pga. min bekymring omkring tid og fordi disse elever havde større kompetencer end de elever som valgte at pynte kuglerne. Der var samtidig 2 af eleverne som havde arbejdet meget med filtning førhen (hjemme og på fritidhjem/fritidsklub), de fik lov til selv at designe noget de ville lave af filt. Ideen skulle dog først godkendes af mig inden de gik i gang. De kom på ideen at lave armbånd af små filt kugler, og dette gik de i gang med. Som det fremstår i min undervisningsplan, havde jeg ikke decideret planlagt differentierings muligheder, men kun lavede alternativer, da jeg havde set dette som en stor udfordring. Men dette synes jeg lykkedes godt som undervisningen skred frem.
Sidste undervisningsgang inden juleferien færdiggjorde eleverne deres produkter. Vi afsluttede timen med at vise produkterne frem for hinanden, samt lavede en kort mundtlig evaluering omkring det at arbejde med filt.
Eleverne fortalte at de synes at filt har været svært, men sjovt at arbejde med. De var meget imponeret over de billeder de har set af forskellige ting der er blevet lavet af filt gennem tiden. De kunne ikke forestille sig selv lave så store ting af filt. De synes alt i alt at timerne har været gode og at de har fået noget ud af det. 
Udover at styrke elevernes kompetencer i udarbejdelsen af filt, så jeg også eleverne styrke deres sociale kompetencer. Dette viste sig i form af at de elever der var gode til at arbejde med filt hjalp de andre igennem processen. Det var rart at se, at de kunne samarbejde på kryds og tværs. Også med tanken i baghoved om hvor mange problemer pigerne faktisk havde indbyrdes udenfor rummet vi var i.
Jeg har erfaret fra denne praktik at udarbejdelsen af planlægningen i faget håndarbejde, kan være en udfordring når man ikke kender eleverne på forhånd med hensyn til differentiering. Samtidig har jeg erfaret, at eleverne selv har taget initiativ og derved er differentieringen sket i selve undervisningen. Eleverne har i denne praktik også været gode til at give udtryk for hvor de har været i processen med henblik på det emne, filt, jeg har undervist i.
Mobning
Mobning vil sige, at en eller flere udøvere udfører negative handlinger mod en udsat person, hvor udøveren eller udøverne er stærkere end den udsatte. (Eriksson, B 2001, Mobning – en sociologisk diskussion s.12)
Olweus definerer mobning på følgende måde gentagen negativ eller ”ondsindet” adfærd hos en eller flere personer, som retter sig mod en person, der har svært ved at forsvare sig (som føler sig mere eller  mindre hjælpeløs).
I min praktik blev jeg opmærksom på, at en pige fra den klasse jeg var blevet tildelt, flere gange var blevet udsat for mobning. Mobningen jeg observeret, foregik ved at pigen viste mig at nogle drenge fra klassen havde skrevet på hendes kladdehæfte at hun var en tyk ko, hvilket jeg definerer at hun ikke er. Jeg gik videre til deres lærer og fortalte situationen. Det viste sig at problematikken har stået på et halvt års tid før jeg startede. Hun er både blevet råbt efter i frikvartererne og blevet mobbet med hendes madpakke. Jeg har efter denne samtale med deres lærer yderligere observeret at pigen nu dårligt vil spise noget, samt har fået et forvrænget selvbillede og selvopfattelse. Dette har også påvirket de andre piger fra klassen og skabt stor fokus på hvordan de ser sig selv og andre. ”Alle andre er bedre end dem”
Jeg så dette som et stort problem og gik straks i dialog med deres lærer om hvordan vi skulle takle problemet. Det viste sig, at der ikke var taget hånd om problemet da lærerne havde valgt, at fokusere på nogle andre problematikker i klassen. – der har bl.a. været en ADHD elev som skulle blive bedre inkluderet, der har været slåskampe i drengegruppen, der er startet en nu pige som havde det svært og alle skubbede hende væk, samt har der været en episode på deres koloni, hvor en pige har stjålet fra en butik og dette var selvfølgelig et stort emne der skulle tages op. Jeg mener dog, at lærerne skulle have håndteret problematikken omkring mobning, da de blev opmærksomme på den, og ikke først nu hvor den har bredt sig til størstedelen af klassen.
I og med at jeg ikke har stærke nok relationer til eleverne har det ikke været mig der skulle gribe dette an, men deres egen lærer. Jeg er dog glad for at de har fået flere synsvinkler omkring problemet som jeg har foretaget mig. Jeg har forslået til deres lærer at det er et fælles emne om krop og udseende der kan tages op i klassen, så eleverne ikke render rundt med forvrængede selvbilleder og opfattelser. Dette har deres lærer valgt at tage til sig og jeg ved at der nu bliver taget hånd om problemet.
Det har været svært at være tilskuer til, da jeg ikke har kunnet gribe ind og har følt at det også har gået lidt ud over min undervisning. Bl.a. har jeg hele tiden skulle have hende i fokus når jeg f.eks. skulle danne grupper i undervisningen. Samtidig har det været svært at se en elev være så ked af det og se at det har ramt flere af eleverne.
Alt i alt har det været en hård og svær praktik med alle de udfordringer fra konflikterne, men samtidig har praktikken været meget lærerig.

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar