2. Studieprodukt

Symaskine kørekort

Vi har fået til opgave at udarbejde en undervisningsplan og lave forberedelse til at undervise de andre studerende på holdet "materiel design" omkring symaskine kørekort.
 
Vi har valgt at lave en mere moderne og sjovere idé til hvordan man kan undervise om symaskinen i folkeskolen. Vi har f.eks. lavet en enkelt film omkring symaskinen (Lavet af Dilek og Sofie).
 
 
Denne film har vi tænkt kunne fremme lærerens mulighed for enklere at fremvise symaskinen.
 
 
Som man kan se på billedet har vi valgt at lave en slange som skal være et slags "kørekort" til symaskinen. (Vi har hver i sær lavet en slange) Dette mener vi gør det sjovere end den "sædvanlige" metode med at sy i papir og få et kørekort udleveret:
 
 
 
 
Vi har valgt at lave slangen for at eleverne har et produkt hvor de selv har indflydelse nogle af stederne (design proces), men samtidig får udarbejdet de vigtigste processer en symaskine kan - lige ud sting, zigzag, applikation. Eleverne får dermed en succes oplevelse og eget præg på deres produkt. Det er en bamse som de stolt kan tage med hjem og vise forældrene, samt have liggende fremme f.eks. i deres seng, i stedet for det er et kort som bliver lagt væk og succesen bliver hurtigt glemt.

Vi har yderligere valgt at eleverne skal lave en krammebamse (Vi har hver i sær lavet en krammepude - jeg har lavet Hallo Kitty):



Dette er for at fuldende deres brug af symaskine, samt at de får en større design proces præsenteret. Både slangen og krammebamsen har en vejledning. Vi mener at dette er en nødvendighed, da det er i starten af faget håndarbejde, så eleverne skal først lærer at sætte sig ind i processerne. eleverne får dog deres eget præg i form af udtryk og stofvalg. Alt dette kommer vi nærmere ind på i vores undervisningsplan nedenfor.  
(Indledning skrevet af Sofie)

Undervisningsplan - Symaskinekørekort

Dette er en undervisningsplan for et af de første forløb i håndarbejde. Forløbet handler om symaskinekørekort og kendskab til symaskinen. I den forbindelse arbejdes der også med applikation.
Fælles målDesign og produkt

- fremstille produkter med udgangspunkt i egne ideer

- formgive med personligt præg

- eksperimentere med materialer, teknikker, farver, form og funktion
Håndværksmæssige arbejdsområder
- formgive og fremstille tekstile produkter
Progression
Eleverne starter med at arbejde med fremstillingen af deres slange, hvor de lærer at sy lige-ud og zig-zag. De lærer derudover at sy efter en streg. De bliver bekendte med applikation og lærer at sy flere stykker stof sammen og skabe noget rummeligt.

Når de skal arbejde med krammepuden, skal de udbygge applikations-færdigheden og arbejde med at sy flere rummelige dele sammen. Der vil i denne del også være fokus på designprocessen.

Krammepuden skal ikke nødvendigvis laves i forlængelse af slangen. Den kan sagtens gemmes til senere, hvor man kan tage symaskinen og applikationen op igen og genopfriske elevernes viden og udbygge den.
Ejerskab
I arbejdet med slangen og krammepuden har eleverne ejerskab for processen. Godt nok følger alle elever den samme vejledning og får skabt et produkt som formmæssigt er tilnærmelsesvis ens. Farve sammensætningen, stofvalget og applikationsmønstrene er derimod op til den enkelte elev at bestemme (dog ud fra de materialer, som er til rådighed på skolen). Derved får alle elever skabt forskellige produkter. Ejerskab i en læringssituation er med til at motivere eleverne til at arbejde med opgaven. Eleverne kan arbejde med det udtryk, de farver og mønstre de kan lide.
Designproces
I arbejdet med slangen vil der primært være fokus på at eleverne skal lære at bruge en symaskine og lære teknikken applikation. Når eleverne skal producere deres kramme pude, vil der være fokus på, at de hver især tegner en skitse af deres ønskede pude. Eleverne skal arbejde ud fra deres eget design (som skal tegnes 1:1, da det ellers bliver for stor en mundfuld for nogle elever). Forløbet med krammepuden giver mulighed for at eleverne ser hinandens design og kommer med forslag til forbedringer, men det er i sidste ende op til den enkelte elev at designe sin egen krammepude. Dette giver eleverne ejerskab for processen.
IT i undervisningen
Eleverne bliver præsenteret for en video om, hvordan man tråder over- og undertråd, og hvordan man spoler undertråd. Denne film kan de vende tilbage til og se igen og igen, hvis de har behov for det. 
Det er en kæmpe hjælp for læreren, at hun ikke skal gå rundt til alle elever og vise, hvordan man tråder en maskine. Det er dog en god idé, at læreren viser eleverne, hvordan det skal gøres, så de kan stille spørgsmål, hvis de har nogle. Det er vigtigt at en film er enkel og forklarende.


Undervisningsplan Opdeling Læringsmål
Indhold
Evaluering
Intro

2 lektioner

Eleverne skal lære at tråde en symaskine.

Eleverne skal præsenteres for forløbet.

Derefter skal eleverne præsenteres for symaskinen. De skal tråde en maskine (under- og overtråd)

Eleverne skal evt. prøve at sy lidt i en prøveklud, hvis de har øvet sig i at tråde en maskine.

Eleverne skal også se en film om hvordan man tråder symaskinen og spoler undertråd.

Formativt, mens læreren går rundt mellem eleverne og hjælper og vejleder fornemmer hun om eleverne har styr på det, og kan tråde en maskine.

Symaskine-kørekort

"Slangen"

6 lektioner

Eleverne skal lære at sy lige-ud og zig-zag.

Eleverne skal lære at bruge applikation.

Eleverne skal lære at fremstille et produkt af stof.

Eleverne skal lære at beherske forskellige indstillinger for lige-ud og zig-zag (bredte på zig-zag og længden af stingene).

Eleverne skal fremstille en slange, der fungerer som symaskinekørekort. Se arbejdsbeskrivelse til slangen.
Vejledning til slangen

- Lavet af Anna

Formativ, hvor læreren går rundt blandt elever mens de arbejder.

Til sidst i denne del skal eleverne samles og se hinandens slanger, som en summativ evaluering.

Krammepude

10 lektioner

Eleverne skal lære at bruge nogle af de erfaringer, de fik fra arbejdet med slangen og de teknikker, de lærte.

Eleverne skal lære at fremstille et produkt, som de vil have stående derhjemme.

Eleverne skal lære at lave en enkel skitse.

Eleverne skal lære at se kritisk på deres egne ideer og være realistiske omkring, hvad der er muligt for dem at lave.

Eleverne skal introduceres til opgaven.

Derefter skal eleverne følge arbejdsbeskrivelsen og fremstille deres krammepude, se vejledning til krammepuden.
Vejledning til Krammepude

- Lavet af Clara
 

Summativ evaluering i form af en opsamling og fremvisning af puder til sidst i forløbet.

Der kan evt. også være en "summativ"-opstart, hvor eleverne viser de skitser, de har med hjemme fra, eller som de tegner i starten af timen. Der kan gives respons og kommes med ideer både af lærer og elever.

Formativ evaluering foregå mens eleverne arbejder med deres krammepude.
 

(Undervisningsplan sammenskrevet af Clara - Inspireret af alle)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar